Fotíme sport 5 – Nad hřištěm sa blýska

Blesk je neocenitelnou pomůckou fotografa, může být dobrý sluha, ale také zlý pán. Na sportovních akcích blesk příliš nevyužijete. Pokud chcete přesto blýskat, je vhodné zeptat se pořadatele nebo sportovce, zda mu to nebude vadit. Stolní tenista by vám asi moc nepoděkoval, když by dostal pecku do očí ze čtyř metrů, naopak hokejista si blesku stěží všimne, na vzdálenost šířky kluziště z něj bude jen nenápadná včelička.

Jak známo, mnoho blesku zničí atmosféru. Není nic horšího než sportovec vykousnutý přímým bleskem a stínem z okolního prostředí a oblíbený odraz blesku od stropu nebo od stěn je kvůli rozměrům sportoviště nepoužitelný. Uznávám, že jsou místa, kde to prostě jinak nejde, ale pokud je to možné, raději se smířím s vyšším šumem než plochým světlem blesku. Jen připomínám, že stále mluvíme o blesku na těle přístroje. Co tedy s ním?
Přisvětlení

Blesk používám převážně jen na prosvětlení stinných partií, tzv. fill-in blesk. Uvedu dva příklady:
  • Boxerský ring je nasvícený převážně shora a shora ze strany. Při fotografování zespoda ze země jsou části těl boxeru ve tmavém stínu a právě tady se hodí pomoci si bleskem s nastavenou mínusovou kompenzací klidně -2 EV.
  • Jiným příkladem je fotografování tanečního sportu. Střed parketu je nasvícen poměrně slušně a rovnoměrně, ale světlo směrem ke krajům silně ubývá. Lze sice upravit expozici, ale ta je už tak často na hraně (čas, ISO); tady opět pomůže slabý blesk, jen na dosvícení. Protože blesk přisvětluje jen velmi slabě, odpadají problémy s čekáním, než se nabije na další snímek a pro tuto techniku je dostatečný i výkon integrovaného blesku.

blesk1

Střed parketu je nasvětlený dobře (lze vidět na tanečníkovi v pozadí), ale pokud je tanečnice na kraji a otočená směrem ven, světla se nedostává. Tady by nebyl od věci mírný blesk.

K práci s fill-in bleskem se váže jeden problém, který zřejmě mnoho lidí neřeší, přitom je to jednoduché a výsledek o 100 % lepší. Je vám známo, že teplota bleskového světla se pohybuje kolem 5500 K, zatímco žárovkové osvětlení například tanečního parketu produkuje světlo o teplotě kolem 3500 K. Řekněme, že máme bílou vyváženou na žárovku, co se stane, když se do scény opřeme bleskem? Tam, kam blesk dosvítí svým studeným (oproti žárovce) světlem, bude všechno namodralé, zatímco ostatní části budou mít správnou barvu. Takže si představte taneční pár v popředí s mrtvolnou pokožkou, zatímco ostatní páry mimo dosah blesku budou vypadat "správně".

blesk2

Světlo blesku je oproti žárovkám studené. To se projevilo na páru v popředí, který je namodralý. Páry v pozadí, na které už blesk nedosáhl, mají barvu "správnou"

Tento jev se nedá nijak jednoduše změnou AWB v počítači odstranit, je třeba pracovat selektivně a tu dřinu bych vám nepřál. Řešení je přitom jednoduché a jmenuje se barevné konverzní filtry. Nikon je ke svým bleskům dodává v základu (nasazovací plastové "čepice"), majitelé ostatních značek se musí poohlédnout třeba na ebay po fóliových. Pokud tedy fotografuji s bleskem v místnosti osvětlené žárovkami, nasadím na blesk filtr oranžový. Ten změní barvu studeného bleskového světla na barvu žárovkového teplého a problém s vyvážením bílé a různými barvami světel je rázem vyřešen. Ještě pro úplnost, při zářivkovém osvětlení se použije filtr zelené barvy.

filtry

Sada fóliových konverzních filtrů. Použitelné jsou oranžové a zelené, zbytek jen na efekt

Efekty

Další možností, jak použít blesk, je při fotografování s dlouhým časem. Opět tu blesk není jako zdroj převažujícího světla, ale jen dokresluje atmosféru nebo spíše dotváří efekt. Existují dvě možnosti nastavení blesku: při standardním blýskne blesk na začátku expozice (tzv. na první lamelu), při nastavení na druhou lamelu blýská na konci expozice. Pohybující se objekt je tedy osvícený buď na začátku svého pohybu a nebo na jeho konci. Lépe většinou vypadá druhý způsob. Pokud jde o nastavení, je třeba trochu experimentovat, ve foťáku mírně podexponovat, aby nám blesk záběr nepřepálil.

blesk5

mazanice11

blesk6
Ukázky spojení dlouhého času a blesku na druhou lamelu. Výsledkem je rozmazaný pohyb a na jeho konci objekt zmražený a vykreslený bleskem.

Vyšší modely blesků umějí funkci stroboskop, se kterou se dá vykouzlit jiný zajímavý efekt. Fotografovaná scéna ale musí splňovat jisté podmínky a ty na reálných akcích většinou nenastávají - mně se to přihodilo pouze jednou. Objekt musí být světlý a dostatečně blízko, aby na něj blesk dosvítil a pozadí a okolí naopak tmavé a co nejdál, aby ho blesk příliš neovlivnil. Z toho nakonec vyplyne fotografovat za tmy a proti obloze nebo temnému lesu :) Nastavíme dlouhý čas, třeba 1 s, strobo frekvenci 5 Hz a výkon blesku takový, aby vydržel oněch pět záblesku. Výsledek je pak zajímavý.

blesk3

Expoziční čas 1 s a do něj tři záblesky

Blesk bokem

Blesk lze použít i mimo tělo přístroje. Tady mají výhodu majitelé Nikonů, jejichž přístroje umí odpálit externí blesk umístěný mimo už "v základu". Canonisti (vyjma nejnovějšího modelu 7D) to mají složitější, musejí použít buď jiný externí blesk nebo infra odpalovač; v ostatních značkách se nevyznám. Výhodou svícení bleskem umístěným mimo přístroj je úplně jiný charakter nasvícení, světlo není typicky ploché bleskové (dané tím, že směřuje ve směru osy pohledu).
V zásadě jsou dvě možnosti, jak na to. Tou první je "prodlužovací" synchro kabel k blesku. Jeden jeho konec se nasadí do sáněk blesku na těle fotoaparátu, druhý na patici blesku. Kabel je kroucený a dosahuje délky kolem jednoho metru, s delšími jsou údajně problémy. Je tedy zřejmé, že se musíme rozloučit s bleskem postaveným dva metry od nás; prakticky se tato sestava používá tak, že v pravé ruce držím fotoaparát a v natažené levé ruce blesk.
Druhou možností je využít dálkové odpálení blesku. Přístroje Nikon umí dokonce odpálit externí blesk záblesky integrovaného blesku, na Canonech toto dokáže jen další externí blesk (a to ještě jen ty nejvyšší modely) nebo externí odpalovač. V obou případech se jedná o odpalování "světlem", ať už viditelným nebo infra s plnou funkcí TTL. Asi si dovedete spočítat, že zatímco v místnosti to funguje víceméně spolehlivě, venku na sluníčku je situace úplně odlišná a na delší vzdálenosti jak metr, dva zapomeňte. Blesky na sebe navíc musí přímo vidět, což přináší další omezení. Takže těm, co to myslejí s odpalováním blesků na dálku vážně, nezbude než si koupit radiové odpalovače blesků. Různé "čínské" varianty se dají sehnat již za pár stokorun a funkčnost oproti infra je o několik řádů vyšší. Jen se musíte rozloučit s TTL. Typické použití této techniky bleskového svícení je u freestyle sportů jako je skate, bmx, inline freestyle a další. Mimochodem, pro umístění blesku využijete stativ.

blesk4

Blesk mimo tělo, spíše ilustrační foto. Ve fotoaparátu podexponováno cca -1 EV, na blesku naopak +1EV. Bohužel za slunečného dne nebyl výkon blesku Canon 430EX dostatečný na lepší nasvícení.

Baterie

Na závěr ještě něco k bateriím. Čím silněji musí blesk blýsknout, tím více se vybije jeho kondenzátor a tím déle pak trvá, než se nabije a je znovupřipraven k dalšímu záblesku. Nabíjení blesku je pro tužkové baterie poměrně "drsná" disciplína, musejí být schopny dodat co největší proud za co nejkratší čas. Této vlastnosti se říká tvrdost baterie a čím jsou baterie tvrdší, tím rychleji blesk nabijí. Mně se osvědčily baterie Sanyo Eneloop. Mají sice papírovou kapacitu "jen" 2000 mAh (oproti "obyčejným" tužkovkám, které to dotáhly už na 2700 mAh), ale díky zmíněné tvrdosti nabijí blesk rychleji než běžné NiMH akumulátory. A mají ještě jednou obrovskou výhodu, netrpí téměř vůbec samovybíjením; když je dnes nabijete a vyfotíte dvacet fotografií, za měsíc, až budete chtít blesk použít znovu, se můžete spolehnout, že jsou přesně ve stejném stavu, v jakém jste je před měsícem zanechali.
Kromě Sanya dělá akumulátory s podobnou technologii také GP, Varta a další.

eneloop

tužkové baterie Sanyo Eneloop

Za týden se podíváme na další konkrétní případy, jak vylepšit naše sportovní fotografie.

Pokud máte nějaké dotazy, napište je do komentářů pod článkem a vrátíme se k nim na konci ve speciálním díle.

26 Comments

  1. by Petr on 28/01/2014  17:44 Reply

    Vím, že moje reakce je velmi opožděná , ale děkuji za zelený filtr k zářivkám , to jsem nevěděl . Ale také jedna negativní : Jak jste přišel na to že Canon neumí odpálit externí blesk interním ??? A už dlouho se používájí rádiové odpalovače (i s TTL) takže venku se to dá i při silném slunci.

    • by mk on 28/01/2014  20:14 Reply

      V době psaní tohohle článku Canon takovou funkcí nedisponoval.

  2. by Mike on 26/01/2011  23:25 Reply

    prosím o radu, jak k blesku připevnit fóliové barevné filtry ? předem děkuji

    • by mk on 26/01/2011  23:49 Reply

      gumičkou: http://www.martinkozak.com/download/_blesk.jpg

  3. by tori on 25/09/2009  12:23 Reply

    Davide... toz toho redbula bych do huby nenalil, ale nastesti se v lechu delaji i jine veci... ja jsem si oblibil tamrac 614 http://www.tamrac.com/614.htm, je to sice na vozeni autem a jen kratsiprechodu ale vleze se mi tam telo s gripem 70-200 a slunecni clonou a druhe telo s gripem 24-70 a slunecni clonou... takze treba na plazaku nehrozi ze bych si neco polozil do pisku... jo a plachovek se tam vejde taky hromada -))

  4. by David on 25/09/2009  11:07 Reply

    Tori je pravda že do malé brašny Tamrac systém 3 se vejde tělo s gripem a nasazeným základním objektivem, blesk a 3 redbully :-D

  5. by Lukas on 25/09/2009  00:39 Reply

    Vzorník je super. Třeba Roscolux má u vzorníku i křivky (pro blázny, co se tím zabývají) teploty světla a u těch nejdůležitějších je i napsáno, že to udělá žárovkové světlo tolika a tolika kelvinech atd. atd. Používám málo (snažím se neblýskat) a připevňuji gafou, co používají např. bedňáci na koncertech:)

  6. by tori on 24/09/2009  13:42 Reply

    martine inspirace se jiste najde spousta... zajimave je napriklad pojednani o vyuziti gumicuku v krajinarske fotografii...

  7. by tori on 24/09/2009  13:16 Reply

    lzicka se hodi, kdyz si clovek na svacinku koupi jogurt, nebo salat, kdyz si potrebuje zamichat casj z automatu a nebo ho nerad pojida cinskou polivky plastovym naradim... kluci ani nevim jak se mi v brasne objevila, ale uz jsem ji nekolikrat pouzil... na rauty se hodi ifelitovej sacek, aby clovek nestrkal rizky rovnou do brasny. No a fotobatoh je idealni na vozeni chlastu, treba do lowepro rover se vejde 6 borovicek... dobry je to i na chlazeny lahvace, neb molitany funguji jako termoska... a hlavne nezapomente na sracak...

    • by mk on 24/09/2009  13:24 Reply

      Já snad napíšu ještě jeden díl :-D

  8. by David on 24/09/2009  13:04 Reply

    Musim pár věcí do brašny ještě doplnit. Na co je ta lžička?

  9. by tori on 24/09/2009  12:04 Reply

    gumicka a cerna elektrikarka izolacka... zakladni vybaveni fotobrasny... jo a jeste lzicka... tu taky nosim skoro porad...

    • by mk on 24/09/2009  12:52 Reply

      Lžičku? Na rautech přece bývají příbory, jiné využití mě teď nenapadá :)

  10. by David on 24/09/2009  11:36 Reply

    hmm tak v baterkách už mám jasno :-)

    K filtrům, nepříde mi vhodné použít nějaký vzorník prtože tak jen velice těžko trefím správnou barvu. Navíc jak to pak připevnit na hlavu blesku? Nakonec jsem našel u Fotoškoda tohle
    http://www.fotoskoda.cz/eObchod/p2031482-cz-lumiquest-fxtra-%28lq121%29
    cena je trochu vysoko ale je to funkční systém.

    • by mk on 24/09/2009  11:58 Reply

      Co se týká připevnění, řeším to přetažením obyčejnou gumičkou. Ideální to není, ale jde to :)

  11. by tori on 24/09/2009  08:09 Reply

    nazdarek Martine... je fajn ze zvladas takhle pekne sesumirovat svoje poznatky, bavi me to cist neb vidim, ze mame tak s 90% stejne zkusenosti a v tom zbytku se pak clovek zamysli jestli to delat tak ci onak. Zrovna vccera jsme si objednal vlajkovou lod nikonu na poly blejskani, tak jsem zvedav. testoval jsem to ted na diskotece a prijde mi ze iTTL udelala proti predchozim generacim blesku velky pokrok.

    K baterkam, eneloop jsou opravdu supr, maji uplne jinou vybijeci chrakteristiku nez ostatni tuzkace. S sanyo a ansman 2700 jsme udelal tak 300 a 500 fotek s enelop jsem se dostal uz na 1500. Navic s klasickymi akumulatoru clevek jeden den udela 200 fotek, baterky se tvari nabite, ale za 3 dny zdechnou po 5 fotkach. To u eneloopu nehrozi.

  12. by Lukas on 23/09/2009  21:24 Reply

    Tak k bateriím ještě doporučím MAHA Powerex. Filtry se dají sehnat např. Roscolux (viz odkaz od E-Ryca). Jsou nejlepší a na malé blesky typu Canon 430 EX, 580 EX stačí i reklamní formát filtru. Většina firem, co vyrábí filtry, má reklamní štoček, ve kterém je přehled všech jejich barev.

  13. by E-Ryc on 23/09/2009  17:24 Reply

    Jinak diky za skvely serial, kazdy dil hltam vpodstate na jeden nadech :)

  14. by E-Ryc on 23/09/2009  17:23 Reply

    Sice to neni na me, ale ja je kdysi dostal jako vzorkovnik (tusim Rosco), kdyz jsem kupoval kus rozptylne folie (u Noon Filmtechnik). Pred casem jsem videl odkaz, ze ten samy vzorkovnik posilaji nejaci Britove (Lee Filters?) bud zadarmo nebo za nejakou symbolickou castku. Pokud nikdo nenajde, tak to zkusim dohledat (ale nejspis az po vikendu, driv se k tomu nedostanu)...

  15. by David on 23/09/2009  16:45 Reply

    Díky za další díl seriálu :-). Moc se mi líbí používání barevných filtrů na blesk. Proto se zeptám kde se dají sehnat a cca kolik to stojí? Při hledání na internetu jsem nebyl moc uspěšný. Na obrázku jsem si všimnul že je tam několik odstínu jedné barvy. Opravdu stačí pouze dva? Nebo podle barvy světla odhadujete a používáte několik?

    Samovybijení baterií je věc se kterou také dost bojuji. Používám "obyčejné" GP 2700 a už mi odcházejí takže jsem plánoval nakoupit GP Recyklo+. Ale neuvažoval jsem nad faktorem "tvrdosti" článků. Máte vyzkoušeny i ostatní druhy a můžete mi tedy doporučit Sanyo jako "nejtvrdší"?

    Díky za odpovědi na mé dlouhé otázky :-)

    • by mk on 23/09/2009  19:29 Reply

      David: Jsem tu. Jestli se dají tyhle fólie koupit v ČR nevím, zkoušel jsem to narychlo a google mi nic nenašel. Každopádně v článku je link na ebay, cena je 5 až 6 USD i s poštovným. Pokud jde o odstíny, tak používám ten nejsytější - záleží podle teploty osvětlení místnosti, barvy stěn...
      Přiznám se, že s jinými baterkami jak Sanyo zkušenosti nemám. S Eneloopy jsem spokojený, rozdíl oproti klasickým byl poznat.

      • by Ďusi on 04/08/2014  11:21 Reply

        Mám bohaté zkušenosti s bateriemi GP Recyko a mohu potvrdit jejich tvrdost i nulové samovybíjení. Kdysi jsem používal i NiMH Panasonic 2100, ale už nejsou k sehnání a GP Recyko i Sanyo Eneloop jsou prakticky jediné opravu použitelné baterie nejen do fotoaparátů nebo blesků. A k nim samozřejmě kvalitní nabíječky, např. IPC-1

  16. by tomáš on 23/09/2009  13:11 Reply

    se zaujetím jsem si přečetl všechny díly tohodle super seriálu, díky za něj. myslím že nejen mě ale i mnoho dalších by zajímalo vždy u každé tvé fotky čas, clona, iso, objektiv.

    • by mk on 23/09/2009  14:16 Reply

      Tomáši, díky za pochvalu. U fotek exif vždycky mažu a jsem línej ho dohledávat. Nicméně aspoň u těch, kde je to důležité (třeba všechny fotky ve 4. díle), jsem se snažil údaje uvést.

  17. by Josef Č on 23/09/2009  10:40 Reply

    Díky, přínosný článek. Dost mi to rozšířilo bleskové obzory.

  18. by Petr F on 23/09/2009  09:44 Reply

    Martine diky za clanek. Ne kazdy fotogeaf je schopen a ochoten se pidelit o sve zkusenosti. Takze diky za tvou praci

Leave a Reply to tori Cancel reply

Your email address will not be published.