Arax 80/f2.8 Tilt-Shift

Pokud vás navnadilo předchozí povídání o Tilt-Shift objektivech, možná byste si chtěli něco takového vyzkoušet osobně. Nejjednodušší situaci mají majitelé fotoaparátů značky Canon, neboť tento výrobce nabízí ucelenou řadu T-S objektivů od 17 do 90 mm. Nikon dotahuje, v současnosti nabízí tři T-S skla ohniskových vzdáleností 24 až 85 mm. Pentax vyrobil kdysi jeden objektiv, který umí pouze shift, stejně tak Minolta (nyní Sony), uživatelé 4/3 systému Olympusu mají smůlu. Nevýhodou značkového řešení je (překvapivě) cena, která se pohybuje v desetitisících.

Naštěstí jsou tu výrobky třetích (no, spíš čtvrtých nebo pátých) stran a na jeden z nich se dnes podíváme. Přiznám se, že při hledání vhodného T-S objektivu jsem se díval hlavně na cenu a moje oko nakonec padlo na Arsat nebo taky Arax 80/f2.8 Tilt-Shift. Těch pár hodnocení, co jsem našel na internetu, bylo pozitivních, takže jsem neváhal.

Kromě samotné krabice byl objektiv uložen ještě v polstrovaném poudře, které bohužel postrádá možnost navlečení na pásek.  Také zadní krytka chyběla. Objektiv se dodává se zvoleným bajonetem snad na všechny myslitelné fotoaparáty, jmenovitě Nikon F, Canon EF, Canon FD, Minolta A, Minolta MD, Pentax K, Olympus 4/3, M42, Contax, Yashica a Leica R.

Jak je patrné z názvu, objektiv má ohniskovou vzdálenost 80 mm, světelnost f2.8 a minimální clonu f22, rozsah naklopení +/- 8° a maximální posun 11 mm. Minimální zaostřitelná vzdálenost činí 0,6 m.

Arax 80/f2.8 Tilt-Shift v plném náklonu a posunu

Tělo objektivu je celokovové, překvapivě kvalitně zpracované a působí značně robustně. Nápis okolo přední čočky nese kupodivu název Photex, čert aby se v tom vyznal. Bajonet má po nasazení na fotoaparát nepatrnou vůli, ale to není neobvyklé ani u značkového příslušenství. Směrem od přední části najdete na tubusu tři kroužky: ostřící, clonový a kroužek pro rychlé odclonění/zaclonění; všechny tři mají jemný a plynulý chod. Ostřením se přední část objektivu vysouvá, ale neotáčí.

Čím se Arax na první pohled liší od běžného objektivu je mohutná konstrukce pro naklápění a posun včetně dvou šroubů, kterými se tilt a shift ovládají. Šrouby nepůsobí úplně důvěryhodně, ale na druhou stranu jsou ocelové, a tak by něco měly vydržet.

Při pohledu zepředu i zezadu jdou vidět antireflexní vrstvy na čočkách, zezadu překvapí hlavně veliká zadní čočka a ještě větší díra v bajonetu - nutnost pro velkou světelnost a velké obrazové pole. Clona má 6 lamel, závit pro filtry průměr 62 mm.

Přední čočka a antireflexní vrstvy

Náklon je možný v rozsahu +/- 8°, tedy na obě strany. Posun až o 11 mm je možný pouze jedním směrem, což je trochu škoda (originál Canony umí posun v obou směrech). Pokud chcete shiftovat opačně, musíte objektiv natočit. Natočení celého objektivu kolem osy v místě těsně za bajonetem probíhá v rozsahu plných 360° a jde ztuha, na Canonu 450D jsem se občas bál, že vytrhnu bajonet z těla přístroje. Na 450D jsem objevil ještě jednu "vadu" – velké naklopení či posunutí brání otáčení objektivu o plných 360°, neboť se vytrčená část objektivu střetne s konstrukcí integrovaného blesku fotoaparátu. U Canonu 1D, který má "zobák" mnohem menší, k tomu nedochází, stejně tak nebude pravděpodobně problém u větších těl jako je třeba Canon 50D. Velikost naklopení či posunu můžete odečíst ze stupnic vyrytých na těle.

Detail stupnice náklonu a ovládacího šroubu

Detail těla objektivu. Zleva kroužek rychlého odclonění/zaclonění, clonový kroužek, stupnice vzdálenosti ostření a ostřicí kroužek

Animace naklápění

Animace posunu

Obrazová kvalita

Optické kvality Araxu jsou překvapivě dobré po celé ploše. I na clonu 2.8 je kresba slušně ostrá a plně použitelná, pokud nejste pixel maniaci. Na následujících ukázkách jsou 100 % výřezy ze středu a z pravého dolního okraje.

Arax 80/f2.8 @ f2.8, střed
Arax 80/f2.8 @ f4, střed
Arax 80/f2.8 @ f8, střed
Arax 80/f2.8 @ f2.8, okraj
Arax 80/f2.8 @ f4, okraj
Arax 80/f2.8 @ f8, okraj

Při fotografování v protisvětle, kdy je zdroj světla těsně mimo záběr, objektiv trpí ztrátou kontrastu. Stejně tak v protisvětle zlobí automatické měření expozice a fotoaparát má tendenci přeexponovat

Ukázka fotky s menším kontrastem v protisvětlu

Jak se s ním fotí?

Mojí největší obavou při koupi bylo, zda je ohnisková vzdálenost 80 mm ta pravá. Po praktických skušenostech musím přiznat, že spíše ne. Na architekturu se 80 mm nehodí prakticky vůbec, při tom odstupu od objektu, jaký musíte zaujmout, aby se vlezl při této ohniskové vzdálenosti do záběru, je efekt sbíhajících se linií minimální a shift tak nenajde uplatnění.

Panoramata nefotím, zkoušel jsem to jen jednou a narazil jsem na nevýhodu – jelikož je posun možný jen jedním směrem, je třeba pro opačný posun objektiv otočit o 180°. A protože to jde ztuha, je velká šance, že si fotoaparátem na stativu mírně pohnete. Navíc jsem si všiml, že osa objektivu není zřejmě úplně vycentrovaná na snímač a při otočení o 180° se obraz mírně výškově posune.

Nejvíce tedy využívám funkci tilt a i tady je 80 mm na sport dost dlouhých. Aby byl efekt viditelný, tak je třeba mít kolem objektu dostatečně místa a to kupříkladu při fotografování sportovce znamená poměrně velký odstup. Pokud byste chtěli fotografii celého fotbalového hřiště, požadovaného odstupu dosáhnete leda tak z vrtulníku. Vhodnější by byla ohnisková vzdálenost kolem 35 mm. Jak jsem vysvětlil v předminulém článku, ostřením je možné pruh ostrosti posouvat směrem ke krajům a tady jsem narazil na jedno omezení. Při zaostření na nekonečno (třeba na auto v dálce) prochází pruh ostrosti přesně středem. Hodila by se možnost zaostřit ještě kousek za nekonečno a posunout tím pruh ke kraji pro lepší kompozici, jenže to nejde, protože přesně na nekonečnu je mechanická zarážka. Jinak tilt efekt funguje stoprocentně.

Manuální ostření na pohyblivé objekty je dost náročné, v malých hledáčcích ještě více a ani ve velkých to není snadné. Pomůže přídavný AF-potvrzovací čip; úplně ideální je použít LiveView. K tomu se ještě přidává ten fakt, že při maximálním naklopení je ostrý pruh velmi úzký a správné zaostření je tudíž kritické, jinak máte místo hlavy cyklisty ostré přední kolo a to i na velkou vzdálenost, kde by se jinak cyklista celý vlezl do hloubky ostrosti.

A na závěr pár ukázek z praxe. Po kliknutí se objeví větší verze.

Proč nepouží T-S  i na portréty? Ostření je bez LiveView opravdu náročné

Tilt efekt - tvorba miniatur

Sport a T-S

V tomto případě se povedlo se správně zaostřit...

... a tentokrát ne. Ostré jsou lyže namísto hlavy lyžaře. Mimochodem, všimněte si, že pruh ostrosti je natočen tak, že je zarovnaný se směrem běžkařské dráhy

Ukázka bokehu

10 Comments

  1. by Markes on 21/09/2010  15:44 Reply

    Pekny clanok, tiez som mal zaujem o ´´ekonomickejsiu´´ variantu TS objektivu tak som rad ze som nasiel tuto recenziu. Mna by zaujimalo kde ste to kupili, cez web? Arax ponuka aj iba Shift adapter, co si o tom myslite?

    • by mk on 21/09/2010  22:42 Reply

      Koupeno na ebay. Se shift adaptéry zkušenost nemám a taky s nimi není taková zábava jako s tiltem.

  2. by Gregor Pabst on 09/03/2010  11:38 Reply

    Hi, just want to leave a note, that the address of the Canon EOS System blog mentioned in the text above changed to http://canon-eos.serveblog.net.

    Best Regards
    Gregor

    • by mk on 09/03/2010  17:59 Reply

      Changed. Thank you, Gregor

  3. by milann88 on 27/02/2010  13:12 Reply

    nepremyslel jsi nad Arax MC 35 F2.8 Tilt & Shift lens ?

    • by mk on 28/02/2010  00:29 Reply

      Přemýšlel, ale odradila mě skoro dvojnásobná cena.

  4. by Martin R on 11/02/2010  20:49 Reply

    Postradam v clanku jednu vec - je to pouzitelne k puvodnimu ucelu tiltu, tj. k dosazeni ostrosti pri foceni sikmych predmetu, na DSLR? Myslim tim, jestli je v hledacku dost dobre videt, zda je nastaveni ostrosti dobre? Nejak si to nedovedu predstavit v praxi bez velke matnice a lupy...diky.
    Jinak rada Tvych zaberu skutecne vypada jako modely, ale u hodne jinych to funguje bezvadne, fotit timhle portret by me asi ani nenapadlo.

    • by mk on 11/02/2010  21:29 Reply

      Díky za dotaz, Martine. Záleží na hledáčku, skrz ten ve 450D toho moc vidět není, velikost 1D Mk II je tak na hranici (například právě u toho portrétu při slabém "pilotním" osvětlení stropním lustrem to byla loterie), na 5D jsem neměl příležitost vyzkoušet. Nicméně pořád je tu možnost využít u nových přístrojích LiveView a pak to funguje výborně. Jinak v předminulém článku byla jedna ukázka zvětšení HO:
      http://www.martinkozak.com/blog/wp-content/uploads/2009/12/slon-gepard.jpg

  5. by David on 10/02/2010  16:58 Reply

    Dlouho sem přemýšlel jaký T-S objektiv používáš. Tak sem rád že teď už to vím :-)

Leave a Reply to mk Cancel reply

Your email address will not be published.