Pocketwizard FlexTT5 a MiniTT1: není všechno zlato, co se třpytí

Pocketwizard patří mezi legendární výrobce fotopříslušenství, konkrétně rádiových odpalovačů blesků/fotoaparátů. Nebo alespoň patřil do doby, než představil svým způsobem revoluční produkty FlexTT5 a MiniTT1. Následující text se týká výhradně fungování odpalovačů na přístrojích značky Canon. Odpalovače pro Nikon přišly na trh teprve před pár týdny a nemám s nimi žádné zkušenosti.

Přístroje

Základní set odpalovačů se skládá ze dvou prvků: Pocketwizard FlexTT5 je kombinace vysílače/přijímače v jednom, zatímco Pocketwizard MiniTT1 je pouze vysílač. Z toho plyne uspořádání – buď MiniTT1 v sáňkách fotoaparátu a blesk nasazený ve FlexTT5, nebo dvakrát FlexTT5, jeden na těle a druhý pod bleskem. Zhlediska funkce jsou oba způsoby totožné a záleží na vás, jak se rozhodnete. Já si vybral kombinaci Mini/Flex z toho důvodu, že Mini je podstatně menší a na fotoaparátu tak méně překáží.

Dvojice odpalovačů MiniTT1 a FlexTT5

Co kombinace MiniTT1/FlexTT5 umí?

+ komunikace je šifrovaná, nehrozí samovolné odpálení blesku jako u levných čínských odpalovačů

+ snad jako první odpalovače umí přenos všech E-TTL informací, z těla fotoaparátu tak lze ovládat třeba kompenzaci bleskové expozice

+ vysokorychlostní synchronizace (HSS) při všech časech bez nutnosti zapínání

+ Hypersync – díky změně v časování záblesku je možné fotografovat s kratšími časy než je X-Sync bez HSS ( šetří výkon blesku, v praxi záleží na typu fotoaparátu, ale v zásadě se dá říci, že jestliže má přístroj X-Sync 1/250 s, lze bez HSS použít třeba 1/320 nebo 1/400 s)

+ synchronizace na druhou lamelu

+ podporuje sekvenční fotografování, bez problémů stíhá 10 fps

+ obě zařízení mají na vrchu sáňky pro blesk, takže je možné mít na těle nasazený MiniTT1, v jeho sáňkách blesk a další blesk někde bokem ve FlexTT5, vše spolu hezky funguje

+ po propojení FlexTT5 s konektorem spouště na těle fotoaparátu lze odpalovat dálkově i fotoaparát včetně sekvence až do 10 fps

+ updaty firmwaru a nastavování velkého množství funkcí přes Pocketwizard Utility přes USB

Co neumí ?

– nepodporuje režim stroboskopu na blesku

– nelze měnit manuální výkon blesku na dálku

– Canon 580EX II nejde “zamknout” v sáňkách FlexTT5, páčka nejde dotlačit až do zamknuté polohy

– při nasazení Canonu 580 EX II do FlexTT5 dochází k deformaci gumového těsnění, po častějším používání hrozí jeho poničení

Blesk a FlexTT5 v akci

Problém č. 1: Omezený dosah

Ačkoli výrobce uvádí dosah 240+ metrů, realita bývá mnohem horší. Napřed je potřeba trochu vysvětlení na úvod.

PW vyrábí dvě verze, US a CE, určené pro americký nebo evropský trh, a které se od sebe liší používanou frekvencí. Nějakou dobu po uvedení FlexTT5 se zjistilo, že při použití s jistými blesky dramaticky klesá dosah odpalovačů. Na vině je vysokofrekvenční rušení, produkované blesky a rušící příjem. Konkrétně se týká Canonu 580 EX II a Canonu 430 EX. Slovo “dramatický” je na místě, neboť spolehlivý odpal s těmito dvěma blesky je možné uskutečnit na cca 10 metrů místo deklarovaných 240, což činí FlexTT5 prakticky nepoužitelným. Pro nás středoevropany je pozitivní jen jedna věc – že americké verze jsou tímto rušením ovlivněny více než evropské. Tím ale veškeré dobré zprávy končí.

Když jsem se pídil po tom, kde se stala chyba, narazil jsem v jednom fóru na vyjádření zaměstnance PW, které znělo asi takto: FlexTT5 jsme samozřejmě s novými blesky testovali, ale blesky nám dodal Canon a pocházely všechny ze stejné série, patrně nějaké referenční. Reálné blesky dostupné v obchodech však vykazují mnohem větší variace a patrně i  nějaké konstrukční změny. Takže referenční blesky fungovaly dobře, ty skutečné moc ne. Hezké, ale uživatelům to moc nepomůže.

Protože se v řadách uživatelů zvedla opravdu velká vlna nevole (přece jen mluvíme o přístrojích za 10 tisíc Kč určených pro profesionální použití), PW nelenil a přišel s několika řešeními. Jejich shrnutí najdete třeba TADY. Kromě různých způsobů uchycení, propojení s bleskem přes synchrokabel apod. vyrobil i dva doplňky, které mají omezit přenos rušení z blesku na FlexTT5.

Prvním je stínící návlek AC-5, druhým stínící kryt AC-7. K oběma ještě patří mezikus, kostka, vkládaná mezi FlexTT5 a patici blesku, která má zabránit přenosu rušení skrz bleskovou patici.

Ještě moje osobní zkušenosti s rušením od 580EX II. V interiérech jsem prakticky neměl problém, i v tělocvičně na 30 metrů spolehlivě odpalují. Zato venku nebyl na kombinaci MiniTT1/FlexTT5 prakticky spoleh ani s “ponožkou”, někdy jsem nedokázal odpálit blesk ani na 3 metry.

Že by nemusel být problém jen v rušení blesku naznačuje zkušenost při dálkovém odpalování fotoaparátu, kdy mi na cca 6 metrů vynechávala sekvence a rychlosti 10 fps spolehlivě dosáhla až při přiblížení na cca 3 metry.

Problém č. 2: Řešení problému č. 1 pomocí AC-5

Teď něco málo zkušeností se stínícím návlekem AC-5. Jedná se o látkový tubus černé barvy, uvnitř podšitý kovovou textilií. Navlékne se na blesk “od hlavy k patě”, nahoře se páskem se suchým zipem stáhne, aby těsně obepínal bleskovou hlavu. Dole je stahování vyřešeno gumičkou. K AC-5 patří ještě stínící kostka, která se vsune mezi sáňky FlexTT5 a patici blesku. Kostka je zespoda potažena vrstvičkou kovu, které by se pro správné odrušení měl dotýkat vnitřek stínící tkaniny.

Instalace je jednoduchá, zlobí jen kabel externího napájení, přes který se “ponožka” přetahuje dost natěsno. Hlava blesku se dá poměrně pohodlně natáčet i naklápět, návlek nijak zásadně nepřekáží. Horší je to s přístupem k ovládacím prvkům – je třeba povolit gumičku, návlek vyhrnout, změnit parametry, zase zpátky shrnout… a pokud překáží kabel battery packu, je to ještě horší. Nemluvě o tom, že návlek brání odvodu tepla z výbojky/elektroniky blesku.

Zda AC-5 pomáhá zvýšit dosah jsem upřímně řečeno netestoval, ale jak už jsem se zmínil, jednu negativní zkušenost, kdy se blesk neodpálil asi na 3 metry, mám i s “ponožkou”.

Blesk s nasazenou stínící “ponožkou” AC-5; nahoře kolem hlavy stažená páskem se suchým zipem, dole gumičkou

Detail stínící “kostky” mezi PW a paticí blesku. Ochrana AC-5 je ohrnutá, takže si můžete prohlédnout, jak vypadá vnitřní stínící tkanina

Problém č. 3: AC-5 podruhé aneb problémy nekončí

Po posledním fotografování na taneční soutěži jsem zaznamenal podivnou věc. Blesk Canon 580 EX II přestal reagovat na nastavený výkon, bez ohledu na něj bleskne vždy naplno. Podobné se děje v E-TTL režimu, kdy měřící předblesk bleskne naplno a tím samozřejmě nezbyde žádný výkon na hlavní záblesk. Googloval jsem a našel několik diskusí (tady, tady nebo třeba tady) mezi uživateli s podobnými problémy.

Podle nich to vypadá, že kombinace FlexTT5 + 580 EX II + AC -5 dříve nebo později způsobí poškození elektroniky blesku, které má za následek chování zmíněné výše a pomůže jen servisní zásah.

Problém č. 4: Kde se stala chyba?

Těžko říct. Pocketwizard nedávno vydal technickou zprávu, ve které rozebírá konstrukci Canon blesků. Závěr z ní plynoucí je ten, že za všechno může Canon. K přečtení (v angličtině) je tady.

Závěr aneb co dál?

Kombinace FlexTT5/MiniTT1 stojí u nás cca 10 tisíc. Za tu cenu dostanete sice skvěle funkčně vybavené přístroje, které ale často nefungují na pár metrů a v nejhorším vám zničí blesk. Reputace Pocketwizardu je u mě vážně pošramocena, jsem čím dál víc naštvaný a zvažuji, co dál. Máte nějaké tipy na srovnatelné odpalovače s E-TTL, HSS a ideálně možností odpalovat zároveň i fotoaparát? Pixel TR-332? Radiopopper PX?

34 Comments

  1. by Honza Ráček on 21/04/2011  16:04 Reply

    Mám stejnou zkušenost s PW jako Martin Kozák, včera se mi dokonce stalo, že jedna 580EXII se odpaluje už jen na plný výkon, jinak jsem měl časté problémy s dosahem a obecně s používáním, včera byl první den, kdy všechno fungovalo tak, jak mělo, nastavil jsem tedy HSS a po dni focení na slunci můžu blesk akorát tak vystavit v poličce, jsem dost zklamaný...

    • by mk on 21/04/2011  22:52 Reply

      Připrav si 2400,- na opravu blesku... :-/

  2. by Marián Jakubek on 04/03/2011  21:56 Reply

    Este kontakt:
    Marian.Jakubek@darian.sk
    mobil: +421 911 92 72 52
    web: http://www.darian.sk

  3. by Pavol Bigos on 03/03/2011  09:43 Reply

    Hmm, zaujimavy clanok a vdaka za zdielanie skusenosti. Mam pocit, ze autor clanku zrejme narazil na nejaku vadnu seriu. Pouzivam mini a 4 flexy asi rok, celkom intenzivne a este som na spomenute problemy nenarazil. Jasne je, ze vzialenost 240m je iba teoreticka (idealne podmienky), ale ja to odpalujem na 50-100 metrov bezne (na zamezenie rusenia prepajam flex a blesk ttl kablom)

    PW nieje dokonaly, ale na lepsie odpalovace som zatial nenatrafil

  4. by Marián Jakubek on 03/03/2011  00:18 Reply

    Vazeny p. Kozak,

    nasa spolocnost zastupuje znacku PocketWizard a ma na starosti nie len predaj, ale aj servis a pripadne reklamacie. Aby sme predisli dezinformaciam, napiste mi prosim s ktorym predajcom ste riesili tento problem/reklamaciu. Pretoze do nasho servisneho strediska sa to nedostalo a nerad by som bol aby sa vo forach objavovali nepravdive informacie. Zakaznik ma pri kupe narok na bezchybny kus a v pripade ak je chybny treba ho opravit/vymenit.

    Na zaver: mame vela zakaznikov, ktory tymto odpalovacom davaju ozaj "zabrat" a velmi si ich pochvaluju. Pouzivaju ich v serii aj viac kusov a pouzivaju aj manualne ovladanie na dialku o ktorom pisete ze nie je mozne.

    Dakujem a prajem pekny den

  5. by Ondra on 27/02/2011  17:36 Reply

    mk: jasně, to že PW nefunguje právě s C580EXII je přímo trestuhodné! Jen mě zařáží, že PW se celou situaci snaží tutlat (změna firmware nic moc nevyřešila) místo toho aby radikálně zasáhl (např. stáhl vadné verze a udělal úplně nové jednotky). I když by vyšel s pravdou ven tak by zákazník nakonec za ty prachy dostal to co mu náleží a o to myslím jde. Takhle je to pořád loterie která za to mnohdy nestojí (zvláště když fotograf potřebuje pořídit více těchto jednotek).

    Moc bych Martine nečekal, že budou v servisu nějak sdílní. Ale za pokus to stojí. Důvod proč neměnit výbojku mě napadá pouze jeden a to ten, že jim můžeš dokázat (jak mě ale nenapadá), že blesk ještě neměl tolik nablikáno a výbojka byla OK. Ale jistě se ze strany servisu dočkáš takové odpovědi aby si výměnu obhájili (pro ně je to jen kšeft).

    Díky za odkaz na test Radio Popper s 430EXII. Stejně asi nakonec dopadnu tak, že nákup PW ještě 10x přehodnotím a potom stejně skončím o konkurence (Radio Popper) protože mi PW za to riziko zkrátka nestojí.

  6. by krenek michal on 26/02/2011  00:53 Reply

    Ja bych Pavle spise ocenil osobni zkusneost.
    jako ty mas pozitivni nekdo ma negativni... a to ve smyslu toho za co dal nemale penize v ramci ocekavani deklarovaných vysledku, ktere nedosahuji toho za co clovek zaplatil


    Je to vsak dano kombinaci produktu...stalo se mi podbne v ramci PC-grafika-monitory. Vse spickove produkty v celkove sume okolo 500 000 a presto to v dane kombinaci nefungovalo.

    Takze ocenuji ze kazda osobni zkusenost je kdekoliv prezentovana.

  7. by Pavel on 25/02/2011  22:27 Reply

    celý tento článek je pro mne zklamání, zvláště když jsem majitelem PW. Mám jeden Mini a tři Flex, k tomu používám tři 430exII a tímto svědomitě potvrzuji že mám dosah přes 50m, více jsem nikdy nepotřeboval, ale nepochybuji o tom, že by to PW dal, zvláště, když nemám ani pootočenou anténu (tu mám stále zacvaklou v přepravní poloze). Ovládání výkonu se dá řešit AC-3. Prostě když se chce tak to jde. Spíše jsem nabyl dojmu, že autor je zaměřen proti PW. Já jsem plně spokojený.

    • by mk on 25/02/2011  22:47 Reply

      Ne, autor je jen nespokojený s (polo)fungováním :)

  8. by Jiri Srba on 25/02/2011  21:30 Reply

    mk: PW mini mam nastaveny tak, ze v C1 konfiguraci funguje klasicky a v C2 na druhou lamelu; cili se to da prepnout i bez PC. Jedina komplikace je, ze clovek musi zajit i k Flexu s bleskem a rovnez ho prepnout na C1 ci C2. Po tom, co tady ale ctu, jsem docela rad, ze jsem narazil na dobre kousky a spravnou serii. Netusil jsem, ze nekdo s tim ma tokove problemy (viz diskuse na foto Skoda).

    Jinak mate nekdo zkusenosti s pouzivanim PW jako dalkovou spoust na fotak? K memu 5D mark ii jsem si vyrobil vlastni kabel (original se mi zdal fakt drahy) a fungovalo to fajn. Pak jsem upgradoval na 5.150 a fungovat to prestalo. Ani me tehdy nenapadlo, ze by to mohlo by upgradem. Mate nekdo podobou zkusenost?

    • by mk on 25/02/2011  21:42 Reply

      Jo, jedině takhle to půjde... škoda, že to ale nebere rovnou nastavení na blesku.

      Ohledně dálkové spouště je zmínka v článku - mám čínskej kabel, ale s dosahem opět nejsem spokojený, zejména venku, v interiéru funguje ok. Jinak v pohodě zvládá sekvenci 10 fps. Bylo ale potřeba V C1 u Flexu nastavit v PW Utility Basic Trigger Mode.

  9. by Ondra on 25/02/2011  20:45 Reply

    Upřímně jsem o PW uvažoval a uvažuji i nadále (konkrétně o kombinaci 1x MINITT1 + 3xFLEXTT5 + 3xC430EXII). Problémy s IR rušením mi jsou známy (upřímně lituji všechny vlastníky US verze) a proto bych například na PW nikdy C580EX II ani nenasadil. Jedná se totiž o nejhorší možnou kombinaci, kde máte o problém postaráno a můžete stínit čím chcete a jak chcete (to také konec konců Martinův test jen potvrzuje). Podstatně menší problémy by ale PW měly mít s C430EX II (eventuelně se staršími modely 430EX, 550EX). Může zde proto nějaký Canonista potvrdit/vyvrátit tuto informaci nebo se alespoň podělit o praktickou zkušenost s PW+C430EXII ??? Jinak s vydáním Nikon verze MiniTT1s a FlexTT5s vydal PW doporučení aby majitelé právě zakoupených vysílačů/příjmačů ihned aktualizovali firmware (tehdy přechod z verze v2.000 na v2.050. která prý implementovala důležité opravy týkající se chování blesku na PocketWizard ve fotoaparátu sáněk). Co mě pro trápí nejvíc je skutečnost, zda PW opravdu umí v extrémních případech zničit i elektroniku blesku.
    Jinak co se týče spolehlivosti a dosahu obecně tak mohu jen potvrdit, že nabité baterie (příjmač+vysílač) je naprostý základ při rádiovém odpalování. Menší kapacita baterií má mnohdy NEMALÝ vliv na chování sestavy příjmač+vysílač. Proto doporučuji baterie často měnit.

    Pro zájemce ještě přidávám pěkný test dosahu PW (ikdyž US verze):
    http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-10050-10598

    • by mk on 25/02/2011  21:51 Reply

      Ondra: Nj, ale že PW funguje nejhůř s vlajkovou lodí Canonu není zrovna dobrá vizitka... V pondělí jdu do servisu pro opravený 580 EX II (mimochodem, oprava stála 2360,- a prý měnili i výbojku - napadá vás důvod, proč, eventuelně lze se s nimi pohádat, že nová výbojka nebyla potřeba?) a chtěl bych se pobavit i s technikem na téma, zda nemá o možných příčinách poruchy a souvislosti s PW nějaké informace.

      Pokud jde o dosah s 430 EX II, tak test je tady (ačkoli je to tedy na webu konkurence) a výsledky žádný zázrak, ale už je to použitelné: http://www.radiopopper.com/entries/reviews/pocketwizard-flex-tt5-mini-tt1-vs-radiopopper-px-video-review

      A mimochodem, zkoušel jsem i 550EX a zásadní rozdíl jsem oproti 580EX II se nekonal... řekněme, že to dopadlo podobně jako test 430EX II výše.

  10. by Jiri Srba on 25/02/2011  19:08 Reply

    Ohledne synchra na druhou lamelu: s novym SW 5.200 to jde; da se presne nastavit od kdy zacina HSS a od kdy zacina synchronizace na druhou lamelu (defaultni nastaveni je myslim od 1/100).

    • by mk on 25/02/2011  19:43 Reply

      Jiri Srba: pokud mě paměť neklame, tak tohle nastavení druhé lamely tam bylo vždycky. Horší je, že když si to rozmyslíš a chceš první lamelu, bez pc není šance.

  11. by Lukas on 24/02/2011  18:02 Reply

    to Martin: Já vlastním 2 FLEXTT5 (US verzi), se kterými jsem měl hromadu problémů - dosah, x% úspěšnost záblesku apod. Měním na EU verzi, ale v Mini bych problém neviděl.

  12. by Lukas on 24/02/2011  17:58 Reply

    Jen dodám info k Nikon verzi. Problémy s blesky Nikon nejsou, protože konstrukce je jiná než u Canonu a neprodukují žádné "záření", které by rušilo rádia.

  13. by Martin on 24/02/2011  15:54 Reply

    Na zaciatok chcem Martin podakovat, ze si si s tym clankom dal namahu.Povodne som Ti chcel napisat s prosbou o tuto recenziu. PW sledujem uz dlho, zial vlastna skusenost ziadna, nakolko pre Nikon je v predaji len chvilku. Teda vsetko co pisem je len teoria. Radiopopper je podla mna konstrukcne lepsie riesenie, len sa mi zda dost neprakticke lepit to suchym zipsom /alebo tym plastovym adapterom http://shop.radiopopper.com/pxreceiverreplacementcanonmountingbracketbase.aspx/k IR cidlu.Tiez ta antenka n mna neposobi moc subtilne. Myslim, ze by som ju do mesiaca urval.
    Pixxel ako sam pises nema synchro na 2 lamelu a tym padom je nakupene a nie je z coho vyberat. Sam sa cudujem, ze NIKON a CANON este sami nevymysleli radio do syst. bleskov.
    Ked sa mam vsak vratit k PW, kedze to niektorym funguje a inym nie zrejme za to moze vystupna kvalita "niecoho". Bud je to vyrobca blesku, alebo PW. Skusil by som este pouzit na blesku aj fotaku Flexx TT5, ci za chybne odpaly nemoze nahodou Mini. Cital som v diskusiach, ze pokial baterka v Mini disponuje mensiou kapacitou tak blbne odpalovanie. Alebo pozicat od niekoho blesk na vymenu. Zrejme sa da z takejto vady vysomarit len skusanim roznych kombinacii, pripadne rovno reklamaciou ak na to nemas nervy.
    Drzim palce a budem rad za dalsie info o PW na Tvojom blogu.
    Na zaver este prikladam link na lastolite synchro drziak pre 3 blesky. Dnes som na to nahodou narazil a zda sa mi super ze staci pre 3 blesky jeden Flexx TT5. Mozno to zaujme aj niekoho ineho....


    http://www.darian.sk/components/com_virtuemart/shop_image/product/obrazky.php?image=daa7f264d15e24c7aa060cb684f094b1.jpg&watermark_text=www.darian.sk&watermark_color=cccccc

    • by mk on 24/02/2011  16:03 Reply

      Díky všem za doplňující info. Dávám teď dohromady srovnávací tabulku odpalovačů, takže "zůstaňte na příjmu". Stejně tak by si PW zasloužil klasickou recenzi... odhlédnuvše od problémů v článku jde jinak o koncepčně výborné přístroje.

  14. by cmykovec on 24/02/2011  14:12 Reply

    http://www.fotoskoda.cz/eobchod/default.asp?fc=22&po=2&cop=2031557
    Výnatek z příspěvku který je vložen 2.11. 2010 9:03:22 a je oficiální reakce dodavatele:

    ,, PocketWizard MiniTT1 a FlexTT5 maju momentalne problem s jednou seriou pristrojov, ktore vykazuju chybu, po upgrade na novu verziu. Ta sa zial neda znizit, ani opravit softverovo, ale musia sa vymenit pristroje za nove.

    Jinak Martine díky za článek i když moc nepotěšil:>)

  15. by Kamil on 24/02/2011  11:36 Reply

    Jj, synchro na druhou lamelu bohužel neumí.

  16. by Kamil on 24/02/2011  11:16 Reply

    Jak už jsem napsal na fóru fotografovani.cz, PW jsem si chtěl původně pořídit. Moje rozhodnutí trošku nahlodal právě tebou zmíněný problém s rušením 580EX II a pak jsem při koupi batpacku k blesku od Pixelu narazil na jejich stránká právě na TR-332. Celkem mi to zaujalo, tak jsem sháněl info - vzhledem k tomu, že to v tý době byla novinka, tak to mělo taky pár mušek, který se ale povedlo odstranit. TR-332 mám od cca prázdnin a zatím maximální spokojenost. Pokud bys měl někdy nějaký focení v Plzni a okolí, tak se můžeme domluvit a můžeš to prubnout.

    • by mk on 24/02/2011  11:23 Reply

      Díky, Kamile. Od TR-332 mě zatím trochu odrazuje nemožnost synchra na 2. lamelu, jak jsem se dočetl - můžeš prosím potvrdit?

  17. by Lukas on 24/02/2011  00:04 Reply

    Moje americké verze PW FLEXTT5 jsou na cestě zpět do USA. Čeká mě výměna za EU verzi.

  18. by tori on 23/02/2011  23:47 Reply

    jak to tak ctu Martine, tak stejnou sluzbu jako PW mi udela u nikonu ridici blesk nasazenej na fotaku.. na 3 metry to odpali i za slunecnyho dne :-) jinak pro me sklamani, uvazoval jsem ze bych neco takoveho poridil k tem mejm dvema SB 900

    • by mk on 24/02/2011  00:17 Reply

      tori: o 3 metrech se tu nebavíme :) Mimochodem, jak jsem psal, o verzi pro Nikon nic nevím...

  19. by Jiri Srba on 23/02/2011  18:15 Reply

    Nove PW pouzivam jiz neco pres rok (1x mini a 2x Flex) a musim rict, ze jsem velmi spokojen. Problem s nasazenim 580EX II a dotazenim paticky nemam.
    Spolehlivost na delsi vzdalenost jsem netestoval, fotim hlavne portrety,
    takze asi tak do 5 metru a tady to funguje bez problemu. Jinak co se tyka manualniho nastaveni na dalku, tak to take neni problem. Bud se da pouzit 580EX umisteny na PW mini; pokud se tento blesk prepne na manual, tak se tim daji manualne ovladat i ostatni blesky co jsou na flex. Jeste
    lepsi je ale reseni pres AC3 Zone Contoller. Nasadi se na Mini a pro kazdou
    skupinu blesku se da nezavisle zvolit ETTL nebo manual s velmi pohodlnym
    nastavenim vykonu pomoci otocneho knofliku. Toto je fakt super a mohu vrele doporucit. Zacal jsem skoro vyhradne pouzivat manualni nastaveni a to ze clovek nemusi behat tam a zpatky je obrovska vyhoda. Takze kdyz to shrnu, sice nejsem extremni uzivatel, ale pro to co potrebuji PW funguji na 100% a nemenil bych.

    • by mk on 24/02/2011  11:26 Reply

      Jiří Srba: Díky za info, to o ovládání skrz další blesk v Mini jsem nevěděl, vyzkouším.

  20. by AdamCZ on 23/02/2011  13:36 Reply

    To sem si celou dobu myslel že PW je špička mezi odpaly, ale jak čtu tvou praxi, tak je to pomalu horší než čínský odpalovače.. ;-)

Leave a reply

Your email address will not be published.