Před a po aneb nahlédnutí pod pokličku úprav

Není tajemstvím, že to, co vypadne z fotoaparátu, je jakýsi polotovar, který se dá vhodnou dodatečnou úpravou o notný kus vylepšit. Na druhou stranu platí, že sebelepší úprava ze špatné fotografie dobrou neudělá. Každopádně ale obě dvě stránky fotografování – mačkání spouště a následující úprava – k sobě neodmyslitelně patří a pokud fotograf umí oboje, má vyhráno.

Vybral jsem několik svých fotografií a položil vedle sebe hotový obrázek, který můžete vidět třeba u mě na webu (vlevo) a originální data tak, jak vypadla z fotoaparátu (vpravo, pro lepší porovnání již po ořezu). Většina úprav vznikla pomocí nástrojů programu Adobe Lightroom, jen sem tam jsem sáhnul po Photoshopu (zejména pro retuš nečistot na snímači). Po kliknutí se otevře větší verze.

Kontrast, saturace, ztmavení a saturace oblohy

Kontrast, saturace, ztmavení a saturace oblohy

Kontrast, lokální kontrast, převod do čb, vinětace

Kontrast, lokální kontrast, převod do čb, vinětace

Lokální kontrast, kontrast, saturace s cílem vytáhnout zejména modré barvy

Lokální kontrast, kontrast, saturace s cílem vytáhnout zejména modré barvy

Lokální kontrast, přidání černé, velmi silná saturace

Lokální kontrast, přidání černé, velmi silná saturace

Přidání černé, saturace zejména žluté barvy, ztmavení podlahy

Přidání černé, saturace zejména žluté barvy, ztmavení podlahy

Kontrast, přidání černé, převod do čb, silná vinětace

Kontrast, přidání černé, převod do čb, silná vinětace

Saturace, kontrast, cross-proces efekt

Saturace, kontrast, cross-proces efekt

Přidání černé, saturace, extra saturace světelných stop, lokální kontrast

Přidání černé, saturace, extra saturace světelných stop, lokální kontrast

Saturace modré barvy a červené barvy, kontrast

Saturace modré barvy a červené barvy, kontrast

Přidání černé, převod do čb

Přidání černé, převod do čb

Přidání černé, kontrast, vytažení modré a purpurové, zesvětlení horní části schodiště

Přidání černé, kontrast, vytažení modré a purpurové, zesvětlení horní části schodiště

Výrazně zvýšená saturace levé části snímku, ztmavení oblohy, ztmavení a saturace modré barvy

Výrazně zvýšená saturace levé části snímku, ztmavení oblohy, ztmavení a saturace modré barvy

Vyvážení bílé, výrazné zvýšení kontrastu, retuš nečistot na čipu

Vyvážení bílé, výrazné zvýšení kontrastu, retuš nečistot na čipu

Saturace, lokální kontrast, přidání červené barvy do spodní části a azurové do oblohy

Saturace, lokální kontrast, přidání červené barvy do spodní části a azurové do oblohy

Lokální kontrast, vytažení stínů, ztmavení oblohy včetně ztmavení modré barvy

Lokální kontrast, vytažení stínů, ztmavení oblohy včetně ztmavení modré barvy

Kontrast, lokální kontrast, vytažení stínů, saturace

Kontrast, lokální kontrast, vytažení stínů, saturace

Kontrast, lokální kontrast, vytažení stínů, zvýšená saturace žluté a oranžové barvy

Kontrast, lokální kontrast, vytažení stínů, zvýšená saturace žluté a oranžové barvy

Přidání černé

Přidání černé

Kontrast, saturace , lokální kontrast

Kontrast, saturace , lokální kontrast

Oprava vyvážení bílé, ztmavení fasád domů v levé části, zvýšená saturace proudu lidí

Oprava vyvážení bílé, ztmavení fasád domů v levé části, zvýšená saturace proudu lidí

Lokální kontrast, saturace

Lokální kontrast, saturace

Vyvážení bílé, lokální kontrast, vinětace

Vyvážení bílé, lokální kontrast, vinětace

Přidání černé, saturace

Přidání černé, saturace

Kontrast, saturace , lokální kontrast, vytažení stínů

Kontrast, saturace , lokální kontrast, vytažení stínů

Lokální kontrast, saturace

Lokální kontrast, saturace

Kontrast, saturace, lokální kontrast, mírné vytažení stínů

Kontrast, saturace, lokální kontrast, mírné vytažení stínů

Přidání černé, zvýšení saturace, dodatečné ztmavení pravé strany

Přidání černé, zvýšení saturace, dodatečné ztmavení pravé strany

Kontrast,  vyvážení bílé do studenějších barev, zvýšení sytosti modré barvy, ztmavení pravého dolního rohu

Kontrast, vyvážení bílé do studenějších barev, zvýšení sytosti modré barvy, ztmavení pravého dolního rohu

Lokální kontrast, kontrast, saturace, ztmavení a saturace modré barvy

Lokální kontrast, kontrast, saturace, ztmavení a saturace modré barvy

 

9 Comments

  1. by Honza on 03/07/2015  10:48 Reply

    Tahle srovnání jsou perfektní. Obdivuji také něco, co bych nazval třeba odhad potenciálu. Přiznávám se, že kdybych stáhl z karty některé fotky z toho pravého sloupce, tak bych je možná i smazal. Vy z nich ale dokážete vytáhnout výborný záběr. Nevím, jestli to jsou zkušenosti nebo představivost, ale to mi fakt nejde ;-) Díky

  2. by KotulánP on 24/05/2015  09:18 Reply

    Výsledná fotka se skládá s procentuálního složení různých parametrů.Ty se mění v závislosti na námětu focení, ale když to zprůměruji tak bych řekl že dobrou fotu dělá z 20% fotograf, 20% objektiv, 10% tělo, 30% úprava fotografie,15% námět a 5% náhoda.

    • by mk on 24/05/2015  20:05 Reply

      Nesouhlasím. Dle mých zkušeností po asi 450 000 nafocených fotkách je to 28 % fotograf, 16 % objektiv, 6 % tělo, 17 % úprava, 29 % námět a 3 % náhoda.

      • by kakabrematu on 20/12/2015  13:39 Reply

        dovolim si tvrdit, že to procento u fotografa je podceněno, IMo je to vždy v rozsahu 28,64% - 29,13 %

  3. by Amatér on 06/08/2014  19:25 Reply

    Doteď jsem žádné fotografie neupravoval, vždy jsem za fotku měl to, co vypadlo z fotoalbu ( :D ) anebo z SD karty/z digitálu. Když ale vdiím, co všechno se dá vyrobit z toho opravdu jen polotovaru, začínám dála studovat použití programů. Protože některé záběry mám opravdu zajímavé, jen ty barvy... Teď už vím, že se vyplatí věnovat tomu čas. Díky za nakopnutí.

  4. by Ivan on 15/03/2014  11:47 Reply

    Příjemné úpravy, nic přehnaného. S digitálem je to stejné jako s klasikou, jen tmavá komora se "převlékla" do počítače. Bez úprav to nejde, jde jen o to, aby to nebyl výsledek jen grafikou, aby zůsatal fotografií. Jinak moc pěkné fotky a vyčíhané momenty...

  5. by David Javůrek on 14/03/2014  22:32 Reply

    Taky moc děkuji za nahlédnutí pod pojkličku.... moc užitečné pro amatéry kteří se učí :)

  6. by breta on 14/03/2014  16:20 Reply

    Také děkuji za možnost nahlédnout "pod pokličku"!

  7. by Michal on 14/03/2014  12:14 Reply

    super, moc diky!

Leave a Reply to Amatér Cancel reply

Your email address will not be published.