Fotografujeme taneční sport

Jako fotograf Českého svazu tanečního sportu jsem měl příležitost účastnit se asi šesti velkých tanečních akcí u nás a chci vás seznámit s dojmy a tipy.

Co bude zajímat každého fotografa na prvním místě je prostředí a světlo. Jak jsou na tom místní taneční soutěže?

  • tancuje se ve všelijakých halách a tělocvičnách, prostředí nebývá příliš atraktivní, pozadí je nefotogenické
  • nasvícení, alespoň na větších soutěžích, bývá vlastní – světelné rampy s reflektory s teplotou světla hodně nízkou, klidně 2700 K, ruční vyvážení bílé je proto nutností
  • nasvícení je silně nerovnoměrné, na krajích klesá třeba i o 2 EV
  • světla je i přes silné reflektory málo, navíc v dopoledních hodinách se někdy šetří. Typické nastavení fotoaparátu je potom ISO 1600, f3.2, 1/250 s
  • používám manuální nastavení expozice, aby automatiku zbytečně nemátly různobarevné šaty, protisvětlo apod. s případnou korekcí, když fotografuji na kraji
  • zejména při fotografování na krajích se hodí přisvítit si bleskem. Bleskové světlo je studenější než reflektory v sále, proto nezapomeňte na oranžovou fólii

rampa
Taneční parket obklopený stoly pro hosty a s konstrukcí světelné rampy. Jak je vidět, místa pro fotografy není mnoho. Fotografie pořízena dopoledne, proto je u stolů prázdno

Během fotografování nesmíte překážet párům a rozhodčím, dobré je i nezaclánět divákům - mnozí zaplatili za vstupenku slušnou sumu. S přecházením není problém, v pauzách můžete klidně přeběhnout i přes parket. Volba místa je jen na vás a pravděpodobně vás nebude nikdo omezovat, za splnění podmínek uvedených v první větě tohoto odstavce. Pouze počítejte s tím, že na večerní program přijde výrazně více lidí než během dne, stoly se zaplní a bude výrazně těžší najít si místo přímo u parketu.

Běžné fotografie tančících páru focené vsedě na zemi nebo alespoň na židli vypadají výrazně lépe než ty ze stoje; nebojte se i položit fotoaparát na parket. V úvodních vyřazovacích kolech může být na parketu klidně 12 párů, které se navzájem zakrývají a překážejí; najít čistý záběr dá práci, na druhou stranu lze ostatní páry využít pro zajímavé popředí, pozadí, orámování. Taneční sport je dynamický a plný pohybu, tak proč to na fotografii nezdůraznit? Ať už kompozicí nebo vhodnou volbou doby expozice. A samozřejmě platí všechno, co jsem nastínil v mém seriálu Fotíme sport.

pruhled2
Jeden příklad průhledu skrz šaty. V tomto případě platí, že čím víc párů na parketu, tím lépe

nazemi
Fotoaparát na zemi - netradiční pohled

  • střídejte ohniska
  • hledejte detaily, symboly (spojené ruce, ozdoby na šatech, flitry)
  • zaberte i zákulisí (líčení, úprava účesu)
  • nejen na výšku, ale i na šířku
  • páry jsou rády, když je na fotografii zobrazena celá figura, ale není to dogma
  • protisvětlo a siluety vypadají také zajímavě

divaci
Diváci k tanci také patří a někteří fandění opravdu prožívají

bordel
Ze šatů každou chvíli něco upadne

flitry
Flitry na šatech vytvářejí zajímavé efekty

ruce
Spojené ruce jako symbol

Každý tanec má svá specifika, na která je třeba brát zřetel při fotografování.

Latina (cha-cha, samba, rumba, paso doble, jive)

  • první věcí, která vás nejspíš překvapí, je rychlost a relativní nepředvídatelnost pohybů
  • pokud jde o zmiňovanou nepředvídatelnost, tak páry tancují celou soutěž jednu sestavu, tudíž je možné si ji zapamatovat a počkat si. Trochu to komplikuje fakt, že páry mohou začínat pokaždé v jiném rohu, tzn. že i když udělali v minulém kole nějakou figuru přímo u vás, teď ji mohou zatančit na opačné straně sálu
  • latináři mávají rukama, je třeba s tím počítat a pořizovat trochu širší záběry - uřezaná zápěstí či prsty nevypadají nejlépe
  • nejlepší fotografie vzniknou v okamžiku, kdy je tanenční prvek na svém vrcholu; na to si člověk brzy vypracuje cit
  • často pár tancuje daleko od sebe a je problém dostat do záběru oba dva

latina
Latina - ruce a nohy jsou všude

Standard (walz, tango, valčík, slow-fox a quickstep)

  • standardní tance mají víceméně očekávaný průběh, jsoutaké  pomalejší
  • páry tancují v těsném držení
  • na trénování je nejlepší waltz a slow-fox, protože jsou pomalé
  • zajímavé věci se často dějí v rozích, kam pár přitancuje, zastaví se, nakloní a "zapózuje" - to je vhodná příležitost pro fotografii
  • všímejte si barev a nádherných šatů

roh
Jedna fotografie z rohu parketu, fotoaparát v natažené ruce nad párem

Na závěr ještě několik ukázek:

nohy
Krásné nohy nastoupených tanečnic

stin
Silné reflektory produkují efektní stíny

cas
Nesmí chybět ani hrátky s časem...

rozhodci
... rozhodčí...

foto
... a fotograf

pary
Nejdůležitější jsou ale samozřejmě páry, standardní...

pary2
a latinské

Moje fotogalerie z tanečních akcí:

Mezinárodní taneční festival Ústí nad Labem 2008

MČR v latinskoamerických tancích 2008

MČR ve standardních tancích 2009

MČR deset tanců 2009

Brno Open 2009

Prague Open 2009 sobota a neděle

6 Comments

  1. by palo on 30/03/2014  00:10 Reply

    Děkuji
    A Radost pohledět!!!

  2. by Lacko62 on 04/11/2009  17:15 Reply

    Pekný článok. Tiež sa snažím pri fotení využívať rôzne ohniská, uhly pohľadu, ale ešte mám k tomu ďaleko.

  3. by PetrŠ on 03/11/2009  15:39 Reply

    Parádní článek,který poradí. Nádherné fotografie.Ty momenty a barvy,prostě super.

  4. by Josef Č on 03/11/2009  15:16 Reply

    Martine tenhle článek se mi opravdu líbí. Na žádný takový soutěži jsem nebyl, ale myslím, že jsi poskytl důležité informace, které budou dobrým základem domácí přípravy před focením.

  5. by Honza on 03/11/2009  09:34 Reply

    :-) bezva fotky

Leave a Reply to Lacko62 Cancel reply

Your email address will not be published.