Kodak Wratten, ND filtr pro ultraširokoúhlé objektivy
Ultraširokoúhlé objektivy a rybí oka jsou lákavé úžasným úhlem záběru, dříve nebo později však narazíte na jednu nevýhodu: velmi problematické použití filtrů. Na šroubovací filtry zapomeňte rovnou. Lee vyrábí speciální držák, který lze použít spolu s deskovými filtry šířky 150 mm, ale existuje jen pro Nikon 14–24 a z ceny (držáku i filtrů) se vám nejspíš protočí panenky. Nemluvě o rozměrech. Podobnou konstrukci nabízí i Samyang pro svou pevnou čtrnáctku, ale s ostatními objektivy máte smůlu. Tedy částečně.
“Želatinové” filtry Kodak
Možná jste si všimli, že některé ultraširokoúhlé objektivy a rybí oka mají vzadu uvnitř bajonetu jakýsi “šuplíček”, který je určený k zasunutí tzv. želatinového, přesněji fóliového filtru. Filtrem samozřejmě nejde nijak otáčet, takže se použití omezuje prakticky jen na neutrální šedý filtr, případně různé barevné filtry a nehodí se pro polarizák nebo přechodový filtr.
Asi jediným výrobcem takovýchto filtrů je Kodak a filtry se nazývají Kodak Wratten. Kompletní produkci naleznete na webu Kodaku. Pokud se do něj začtete, zjistíte, že nejde jen tak o obyčejné zabarvené nebo “zakouřené” fólie, naopak, filtry mají své přesné charakteristiky, spektrální křivky a podobně, což je předurčuje i k různému “vědečtějšímu” použití. Pokud tedy potřebujete něco hodně konkrétního, Kodak nezklame.
ND filtr
Mě zajímá v podstatě jen ND filtr; důvod je jasný – omezení množství přicházejícího světla pro fotografování s delším časem. Jeden příklad za všechny: na půlmaratonu vysvitlo těsně před začátkem slunce, což způsobilo, že jsem objektiv Canon EF 14 f2,8L II neuclonil a byl jsem tam místo něj nucen fotit Canonem EF 16–35 f2,8L II s nasazeným kruhovým ND filtrem.
ND filtry Kodak Wratten se vyrábí v mnoha intenzitách a jejich značení se liší od “běžných” ND filtrů. Do tabulky jsem vybral jen několik filtrů na ukázku.
Ukázka značení ND filtrů Kodak Wratten | |||
---|---|---|---|
Označení | Propustnost světla | Ztmavení expozice | Ekvivalentní klasický filtr |
ND 0.1 | 80 % | 1/3 EV | |
ND 0.3 | 50 % | 1 EV | |
ND 0.6 | 25 % | 2 EV | ND 4× |
ND 0.9 | 13 % | 3 EV | ND 8× |
ND 1 | 10 % | 3,3 EV | |
ND 2 | 1 % | 6,5 EV | ND 64× |
ND 4 | 0.01 % | 13,6 EV |
Nejsilnější filtr Wratten ND 4 ubere téměř 14 EV. Pro srovnání běžný nejsilnější fitr ND 1000× ubere jen 10 EV. Já jsem nakonec z různých důvodů zvolil Wratten ND 1, tedy přibližně ekvivalent běžného filtru ND 8×. To potvrzují i testovací záběry; zatímco bez filtru vychází čas 1/40 s, s filtrem 1/4 s.
Uvnitř zalepené papírové obálky s potiskem se nachází “postříbřený” papír, v něm napůl přeložený tvrdý karton a v něm ještě opět napůl přeložený měkký papír, v kterém je již vložený vlastní filtr. Tvoří jej řekl bych obyčejná měkká fólie rozměru 50×50 mm s natištěným nápisem WRATTEN ND FILTER 1.00 u horního okraje. Co mě nepříjemně překvapilo, že fólie je již z výroby poměrně zaprášená včetně zřejmě papírových žmolků. Fólie vůbec snadno chytá prach, zbavit se ho dá nejlépe jemným štětečkem (třeba LensPenem) případně ofouknutím balónkem. Ale pozor, ať neodfouknete s nečistotami i filtr.
Filtr o rozměrech 50×50 mm je napřed třeba ostřihnout/oříznout na požadovaný rozměr, v mém případě cca 32×32 mm. Což znamená, že z jednoho balení vyrobím pouze jeden filtr. Pak se jen zastrčí na příslušné místo vzadu v bajonetu.
Manipulace s filtrem je všechno jen ne uživatelsky příjemná. Snažím se jej držet jen za hrany případně za rohy, protože případné čištění od otisků prstů bude zřejmě nemožné. A pinzetu s sebou běžně nenosím. Také v rukavicích nebo ve větru bude jeho nasazení nemožné. Do “šuplíčku” jde zasunout lehce, vytažení je mírně komplikovanější, ale za přečnívající roh se nakonec podaří. Všiml jsem si, že fólie je po zastrčení mírně prohnutá – pravděpodobně by pomohlo ustřihnout i zbylé dva rohy, ale pak bude vyjmutí filtru bez upatlání skoro nemožné.
Ukázkové snímky
Nafotil jsem dvojici fotografií, první bez filtru a druhá s filtrem. Níže najdete odkazy na plné rozlišení.
Bez filtru (plné rozlišení) • S filtrem (plné rozlišení)
Z výše uvedené dvojice jde pozorovat mírný barevný posun filtru do zelena, který lze snadno napravit v editoru. Filtr také způsobil viditelný pokles kontrastu; opět jej lze “vrátit” při konverzi z RAWu. Filtr naštěstí nemá žádný viditelný vliv na ostrost. Z tohoto pohledu tedy funguje Kodak Wratten spolehlivě.
Závěrečné hodnocení
Pro příležitostné použití (a vzhledem k tomu, že stejně nic jiného neexistuje) lze filtry Kodak Wratten doporučit a při opatrné manipulaci mohou nějakou dobu vydržet. Škoda, že se nedodávají ve větších rozměrech, které by umožnily vystřihnout z jedné fólie více filtrů. V případě intenzivnějšího používání bych spíše doporučil klasické velké deskové filtry (třeba již zmiňovaný Lee); držák pro jakýkoli objektiv pak půjde snadno vyrobit metodou 3D tisku.
+ Nezhoršuje ostrost
– Snadno poškrábatelný
– Špatně až nemožně se čistí
– Nepohodlná manipulace
– Cena
Kde koupit?
Nenašel jsem žádného prodejce v ČR, proto doporučuji použít například eBay. Ceny se liší podle intenzity ztmavení a začínají cca na 20 USD. K tomu si připočítejte ještě pár dolarů poštovného.